Skocz do zawartości
Nerwica.com

Miłosierdzie Boże


drań

Rekomendowane odpowiedzi

refren, jeśli ktoś jest przeżarty złem i nie może wybrać dobra, to znaczy, że nie ma wyboru więc dlaczego ma się go traktować tak jakby jego wybór mialby być wiążący i to na całą wieczność?

 

monar to niewłaściwy przykład, bo możliwości monaru są bardzo ograniczone poza tym jak ktoś złamie reguły ośrodka to nie zostaje skazywany na tortury.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jetodik

jeśli ktoś jest przeżarty złem i nie może wybrać dobra, to znaczy, że nie ma wyboru więc dlaczego ma się go traktować tak jakby jego wybór mialby być wiążący i to na całą wieczność?

 

hmm, a może wtedy, tzn. w Dzień Sądu są odpowiednie warunki by podjąć wybór?

stąd ten wybór ma tak olbrzymią wagę? nie wiem.

 

 

refren

 

napisz może skąd taka uporczywa wiara w piekło u Ciebie?

czy ktoś, kto odrzucił całkowicie Boga, może istnieć sobie na własną rękę? ja myślę, że nie i m.in. dlatego bardziej już do mnie przemawia annihilation theory

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jetodik – dla mnie najsłabszą tezą z tych 3 jest „bezwarunkowo kochający”. To jak dla mnie takie kwadratowe koło. Bo wprawdzie Bóg jest miłosierny, ale to zahaczałoby o jakąś karykaturę miłości.

Posługujesz się porównaniem do ludzkiej miłości ojcowskiej, czy macierzyńskiej. Ale:

 

Po pierwsze, ona rzadko jest zupełnie bezwarunkowa, bo w ogóle chyba nie ma całkiem bezwarunkowej miłości, wbrew temu co dziś patetycznie i romantycznie mówi świat.

 

Po drugie, my stajemy się dziećmi Bożymi niejako z przybrania, bo Ojciec ma tylko jednego Syna. I jesteśmy Jego dziećmi o tyle,o ile stajemy się bliscy dla Syna, czy przyoblekamy się w Niego (jak mówi św. Paweł). Nie jesteśmy dziećmi Bożymi z automatu. Stajemy się nimi przez chrzest i życie zgodnie z Ewangelią.

 

Po trzecie, nasze grzechy ranią Syna. On cierpi i umiera za nasze grzechy. Nawet po ludzku, gdy jedno z dzieci krzywdzi drugie, miłość rodziców wobec krzywdziciela nie może być bezwarunkowa, bo to byłoby niesprawiedliwe i absurdalne dla pozostałych dzieci. A tu tak naprawdę jest jeden Syn i reszta przybrana. Kogo najbardziej miłuje Ojciec? Przede wszystkim Umiłowanego Syna, a przybrane dzieci ze względu na Syna.

 

Po czwarte, wiele objawień mówi np., że Maryja powstrzymuje karzące ramię Syna. Sądził nas będzie Syn, a nie Ojciec.

 

W Piśmie mamy różne obrazy Bożej Miłości np. Miłosiernego Ojca, jak i Chrystusa smagającego biczem kupców. Należy je jakoś rozsądnie wyważyć. Bo prawda jest też całością. Dziś łatwo popada się w może piękne, ale też naiwne marzycielstwo o jedynie cieplutkiej, zawsze przytulającej miłości. To niestety tylko jedno z obliczy miłości i nie zawsze jej oznaka. Chrystus do skazanych na potępienie powie: „Nie znam was...”. W ogóle na to ciągłe ględzenie o miłości trzeba nieco uważać.

 

Wreszcie: część filozofów niechrześcijańskich, np. starożytnych uważało, że kara pośmiertna za grzechy jest konieczna, by uczynić zadość sprawiedliwości. Do idei piekła doszli więc już uczciwi poganie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

refren

 

napisz może skąd taka uporczywa wiara w piekło u Ciebie?

 

Nie wiem czemu nazywasz tę wiarę uporczywą. Myślę, że przeceniasz siłę swoich argumentów oraz doskonałość swojego oglądu rzeczywistości, jego wystarczalność. Wydaje Ci się, że wiara w piekło nie ma sensu. Ale to Twoje zdanie. Poza tym uporczywa wiara oznacza wiarę wbrew wszystkiemu, a wiara w piekło nie jest wbrew wszystkiemu, przeciwnie, wyznaje ją Kościół Powszechny, czyli wszyscy katolicy, mówi o tym Biblia, ojcowie Kościoła, objawienia, złe duchy w trakcie egzorcyzmów.

A przede wszystkim nie wierzę w piekło, tylko w Boga, piekło mnie nie zbawi, tylko potępi, natomiast Bóg mnie może zbawić, wyzwolić od zła, jest żywą miłością.

 

refren, jeśli ktoś jest przeżarty złem i nie może wybrać dobra, to znaczy, że nie ma wyboru więc dlaczego ma się go traktować tak jakby jego wybór mialby być wiążący i to na całą wieczność?

 

Bo nie był stworzony przez Boga jako przeżarty, tylko się takim uczynił przez wiele swoich cząstkowych wyborów, krok po kroku, przez uporczywe trwanie w złym.

Wydaje mi się, że to nie jest kwestia tylko złych uczynków, bo jeśli ktoś czyni źle, ale nie jest zupełnie głuchy na głos Boga, to Bóg go z tego uleczy, wyprowadzi, wskaże błędy, wstrząśnie, jeśli będzie trzeba, przemówi do rozumu, przebaczy. Choć jest tu działanie dwustronne, uczynki też mają znaczenie, bo złe czynią coraz głuchszym na głos Boga. Ale żeby siebie skazać na zło, trzeba w jakiś sposób Boga odrzucić, wzgardzić, mieć pychę uniemożliwiającą jakąkolwiek relację. Czyli mówimy o dziecku, które odrzuca ojca, nie pozwala sobie pomóc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

szerzej się rozpisze w innym czasie, na ten moment nie mam głowy.

 

Ambaras,

 

uznajemy zupełnie inne teologie, nawet same pojęcia np. Sądu rozumiemy zupełnie inaczej ;)

 

na ten moment jeszcze raz podkreślę, że sama koncepcja wiecznych cierpień jako kara, jest nieskończenie niesprawiedliwa, ponieważ nawet największy zbrodniarz dokonał skończonej liczby złych uczynków i wyborów i zadał skończoną liczbę bólu i cierpienia.

a że nieskończone cierpienie jest nieskończenie większe niż skończone to taka kara jest nieskończenie większa niż przewinienie czyli jest nieskończenie niesprawiedliwa.

 

refren,

piszesz

Poza tym uporczywa wiara oznacza wiarę wbrew wszystkiemu, a wiara w piekło nie jest wbrew wszystkiemu, przeciwnie, wyznaje ją Kościół Powszechny, czyli wszyscy katolicy

 

a za chwilę

A przede wszystkim nie wierzę w piekło

 

to w końcu jak? wierzysz czy nie wierzysz?

 

dodam jeszcze, że opisy piekła z objawień różnią się między sobą jak tak sobie poczytałem :)

a Ojcowie Kościoła różnią się w swoich poglądach na temat piekła, niektórzy uznają nawet Apokatastazę np. Orygenes

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a tutaj lista tych (oczywiście nie wszystkich), którzy wspierają ideę powszechnego zbawienia:

 

All the Hebrew Prophets who prophesied of the coming of the Messiah

Jesus Christ (John 12:32)

Paul, the Apostle (never used the word "Hell" once) (1 Tim. 4:9-11)

John the Apostle (John 4:42)

The Didascalia (the Catechetical school of Alexandria)

Pantaenus, first head of catechetical school at Alexandria

Clement of Alexandria, second head of catechetical school at Alexandria

Origen, greatest scholar of the early church

Athenasius, Archbishop of Alexandria

Didymus

Ambrose, Bishop

Ephraim

Chrysostum

Gregory of Nyssa, Bishop

Gregory of Nazianzus, Bishop and President of the second Church council

Titus, Bishop of Bostra

Asterius, Bishop of Amasea

Cyril

Methodius, Bishop of Tyre

Eusibius, early church historian

Hillary, Bishop of Poictiers

Victorinus

Macrina, the younger

Erigena

Dionysius

Barsudaili, Abbott of Edessa

Diodore, Bishop of Tarsus and Jerusalem

Theodore of Mopsuestia

John Cassian

Maximus of Turin

Proclus, Bishop of Constantinoplus

Theodoret the Blessed, Bishop of Cyrrhus

Peter Chrysologus, Bishop of Ravenna

Theophylact, Archbishop of Achrida

Anselm

Hermes Trisgistus

Joachim of Flora

Thomas Hobbes

Francis Quarles

Sir Harry Vane

La Fontaine

Sir Isaac Newton

Daniel Defoe

Joseph Addison

Isaac Watts

Dr. Edward Young

Chevalier Ramsay

William King, Archbishop of Dublin

William Duncombe

Bishop Joseph Butler

John Donne

James Thompson

Dr. Philip Doddridge

Peter Bohler

Dr. David Hartley

Thomas Say

Samuel Johnson

Giovanni Pico della Mirandola, Italian Rennaisance philosopher

Jean Jacques Rousseau

Frederick the Great

Ferdinand Oliver Petitpiere

Henry Brooke

Dr. Andrew Kippis, writer

Mark Akenside

Immanuel Kant

Thomas Gainesborough

William Cowper

James Neckar

Dr. Joseph Priestley

Jung Stilling

John Frederick Oberlin

Alison Rutherford Cockburn

Johann Kasper Lavater

Anna Letitia Barbauld

Dr. John Prior Estlin

Samuel Parr

T. W. Goethe

Thomas Belsham

Rev. Robert Aspland

George Crabbe

Ralph Cudworth

Henry Moore

Erbury

Samuel Richardson

Bishop Rust

Pierre Cuppe, author

Hey, Cambridge professor

Letsone, philanthropist

George Walker

Jeremy White

Bishop Stillingfleet

Dr. Burnet, Master of the Charter House

William Whiston

Bishop Newton

William Law

J. Windet

R. Clark

Cooke

J. Relly

Sir George Stonehouse

W. Dudgeon

Capel Berrow

C. Charnay

Elhanan Winchester

John Murry

Ershine of Linlathen

Anne Bronte

Whittier

Robert and Elizabeth Browning

Robert Burns

Johann Schiller

Joanna Baillie

Samuel Rogers

Sir James Mackintosh

Alexander Von Humboldt

Samuel Taylor Coleridge

John Foster

Edna Lyall

George MacDonald

Mrs. Oliphant

James Hinton

C. Bronte

Emily Bronte

Gen. Gordon

Miss Mulock

Alexander Pope

William Wordsworth

James Montgomery

Thomas Dick

James Hogg

Robert Southey

Fredericka Bremer

Ellice Hopkins

Hesba Stretton

Florence Nightingale

F. Schlegel

Ralph Waldo Emerson

Bishop Ewing of Argyll

Canon Kingsley

John F.D. Maurice

Dr. Samuel Cox

Baldwin Brown

Bishop Westcott

F. W. Robertson

Sir G. W. Cox

Andrew Jukes

Rev. Lucius R. Paige

Thomas Whittimore

J. H. Hanson

Archer Gurney

Phillips Brooks

Professor Mayor

Canon F. W. Farrar

Principal Caird, the Bishop of Meath

Dean Church

Johann A. W. Neander

Martensen

Friedrich A.G. Tholuck, German Professor

E.A. Thomas Rawson Birks, secretary to Evangelical Alliance

Erik Jakob Ekman, author

Karl Johan Nyvall, author

Peter Paul Waldenstrom

Reuss

Spener

Kristofer Jakob Bostrom, prof. of Philosophy, University of Uppsala

Johna Wilhelm Personne, Swedish Lutheran Bishop, author

Nils Ignell, pastor, author

Rev. Dr. Littledale

Rev. H. B. Wilson

Bishop Forbes of Brechin

Bishop Moorhouse of Melbourne

Dean Stanley

Rev. Prof. Challis

Archdeacon Reichel D. D.

Rev. Prof. J. B. Mayor

A.J. Beresford-Hope

Rev. T. Griffith, Prebendary of St. Paul's

Archbishop Tillotson

Richard Coppin

Gerard Winstanley

R. Stafford

Bishop Stillingfleet

Rev. Dr. Thomas Burnet

Dr. Doddridge

Archdeacon Paley

Robert Robinson

Rev. Dr. Hey, Prof. of Divinity

Dr. Cheyne

Rev. Presbendary Constable, M.A.

Rev. R. W. Dale

Rev. Edward White

Rev. Henry Allon D. D.

M. Guillaume Monad

Nathaniel Scarlett

Paul Chatfield

Helen Maria Williams

F. W. Faber

Charles Lamb

Mrs. Mary M. Sherwood

F. W. T. Schelling

Sarah Flower Adams

Walter Savage Landor

Henry Crabb Robinson

Thomas Campbell

Horace Smith

William Ellery Channing

Rev. L. Carpenter L.L.D.

F. De La Mennais

Washington Irving

Bernard Barton

Leigh Hunt

Thomas De Quincey

John Pierpont

John Wilson

Prof. Espy

Dr. T. Southwood Smith

Lord Byron

Lady Byron

H. H. Milman

Percy B. Shelley

Felicia Dorothea Hemans

William Cullen Bryant

William Whewell

J. G. Percival

Horace Mann

Hartley Coleridge

T. C. Lockhart

Gerritt Smith

Theophilus Parsons

Thomas Hood

McDonald Clarke

Dr. F Hase, professor of theology

Chauncey Townsend

Frederika Bremer

Johann Peter Lange

Dr. C. F. Kling

Lydia Maria Child

William Leggell

Thomas Guthrie

Bishop Ewing

George Sand

Nathaniel Hawthorne

Mary Bowitt

T. P. Nichol L.L.D.

James Marlineau

Hans Christian Andersen

John Stuart Mill

Rev. J. C. Street

Rev. T. Latham

Emile Giradin

Elizabeth Oakes Smith

N. T. Willis

John Sterling

Henry Wadsworth Longfellow

John Greenleaf Whittier

Rev. L. C. Marvin

Abel C. Thomas

Christian Edward Baumstark

Caroline E. S. Norton

John R. Thompson

Ross Winans

Oliver Wendell Holmes

Alfred Tennyson

Richard Milnes

Prof. J. S. Blackie

John R. Beard D.D.

Edward Clodd

Mary Carpenter

Theodore Parker

Margaret Fuller Ossoli

J. S. Taylor

George Moore

Martin Tupper

Charles Sumner

Horace Greeley

W. M. Thackery

J. H. Scholten

Harriet Beecher Stowe

Norman MacLeod D.D.

Charles Mackay

Charles Dickens

Lewis Carroll

Henry Ward Beecher

J. Ross Browne

Olympia Brown

Mary Livermore

Thomas Starr King

George Pullman

Sylvester Judd

Rev. C. A. Bartol

Rev. Fergus Ferguson

Caroline M. Sawyer

Daniel Schenkel

Franz Delitsch

Johann Tauler

Jean De Ruysbroek

Johann Arndt

Sonner

Denk

Hetzer

Johann Wilhelm Petersen

Matthew Reuz

Johan Conrad (Christian) Dippel

John Henry Haug, Prof. at Strasburg

Dr. Ernest Christoph Hockman

Count De Marcy

Francesco Giorgi

Postel

Curione

David Joris

Campanella

George Klein-Nikolai, author

Anna Letitia Barbauld, English poet and writer

Sarah Flowers Adams, hymnist

Elisabeth Arundel Charles, hymnist, writer

Elisabeth C. Clephane, hymnist

Eliza Scudder

Alison Rutherford Cockburn, writer

Joanna Beitte, author

Mary M. Sherwood, writer

Lydia Child, writer

Caroline Norton, writer

Mary Carpenter, English philanthropist

Margaret Fuller Ossoli, writer

Caroline Sawyer, writer

Sarah G. Edgarton Mayo, writer

Francis Power Cobbe, author

Lucy Larcom, writer

Dinah Muloch Craik

Mrs. Bloomfield, writer

Mrs. E.H.J. Cleveland

Helen L. Bostwick

Julia H. Scott, writer

Fredrika Bremer, Swedish novelist

Woelner

Seebach

Steinbart

Rev. Alexander Schweizer

Rev. John Page Hoppe

Rev. G. Vance Smith D.D. Ph. D.

Bishop Colenso

Jules Francois Suisse Simon, French Statesman

George Dawson

Charles Reade

John Cooper Vail

Philip James Bailey

James Gaylord Clark

John Sare

J. A. Fronde

Acton Warburton

James Russel Lowell

Dr. R. A. Lipsins, Prof. of Theology

John Ruskin

Arther Hugh Clough

Walt Whitman

Louis Figuier, French Scientist

Charles Kingsley

J. C. Holland

Prof. E. H. Plumptre

William Howard Russell

W. R. Greg

Stopford A. Brooke, chaplain to the Queen

G. Campbell

Leopold Scheffer

Matthew Arnold

Frances Power Cobbe

J. H. Duganne

T. W. Higginson

Thomas L. Harris

George Rust

Rev. John Wallace

Mrs. A. D. T. Whitney

S. Baring Gould

Lucy Larcom

Thomas Griffith

Adelaide A. Procter

Bayard Taylor

Dinah Mulock Graik

Henry James

S. A. Tipple

Quillen H. Shinn, evangelist

John Brown, M. D.

Eliza Scudder

Charles G. Ames

Joseph John Murphy

James Hinton

Mrs. E. H. J. Cleaveland

Gerald Massey

Theodore Winthrop

Alexander Smith

Albert Laighton

Jean Jugelow

Edwin Arnold

Robert Bulwer Lytton

William Morris

Rev. John Orr, Prof. Biblical Criticism

J. B. Munroe

N. C. Wilkins

Bret Harte

Rev. William Archer Butler

Elizabeth C. Clephane

Rev. Albert Reville D. D.

Dr. S. Fillmore Bennett

Robert Ingersoll

William Wallace

John Hay

Helen Bostwick

Robert Buchaman

Hattie Griswold

Sharon Turner

Seba Smith

Julia H. Kinney Scott

Joaquin Miller

Principle Caird

The Cary Sisters

M. B. Smedley

Paul Janet

Rev. John Monsell L.L.D.

Thomas Aird

Ronald Cower

J. Fenimore Cooper

Victor Hugo

Appleton Oaksith

Sir James Stephen

Thomas Carlyle

Allan Cunningham

John Young L.L.D

Thomas Erskine of Lintathen

Schleiermacher

Bengel

Eberhard

Lavater

J Macleod Campbell, Dean of Wells

Canon Wilberforce

Pastor Oberlin

Bishop Ken

Thomas Allin

Hannah Whitall Smith, Evangelist and Bible teacher

Clara Barton

Christopher Sauer (Sower, Saur), Bible Publisher

Charles Chauncy

Dr. Benjamin Rush, signer of the Declaration of Independence

William Sargent,

Thomas Potter, illiterate farmer who built a chapel in 1760 in Good Luck, New Jersey to spread Universalism.

Hosea Ballou

Christopher Marshall

George de Benneville

Marie Huber

Jane Leade

Philipp Jakob Spener

Johanna Eleonora von und zu Merlau

Abraham Lincoln

Benjamin Franklin, encouraged the first Universalist Church in Philadelphia

George Washington, defended a Universalist chaplain in his army when attacked by "Orthodox" ministers

Joseph S. Johnston, writer

Rev. Charles A. Pridgeon, President Pittsburgh Bible Institute

Rev. E. L. Clementson, theologian

John A. T. Robinson, theologian

Jacques Ellul, theologian

William Barclay, theologian and translator

Robert Short, author

A.E. Knoch, Bible student and translator

Dean Hough, pastor, writer, editor

J. Preston Eby, writer

Ray Prinzing, writer

A.E. Saxby, author

Warren Young Kimball, author

Adlai Loudy, author

John H. Paton, author

Guy Marks, author

Vladimir Gelesnoff, author

Dr. Ernest L. Martin, author

Morton Kelsey, author

Ruth Carter Stapleton, Billy Carter's sister

Walter Kunneth

Paul Althaus, theologian

Nels Ferre, theologian

Herbert Farmer, theologian

Nicolai Berdyaev, theologian

Hendrikus Berkof, theologian

H. Dodd, theologian

H. H. Farmer, theologian

Vernard Eller, professor

P. T. Forsythe, theologian

Karl Heim, theologian

John Hick, theologian

F. D. Moule, professor

T. Niles, church leader

Mathias Rissi, theologian

Ethelbert Stauffer, theologian

Thomas Talbott, Professor

David L. Watson, professor

Karl Barth, theologian

Madelein L Engle, author

Tom Harpur, journalist

Richard John Neuhaus

Carlton Pearson, bishop, pastor, author, singer

Robert Rutherford, pastor

Dick King, pastor

Rhett Ellis, author

Kalen Fristadt, author

Mark T. Chamberlain, author

Ernest L. Martin, author

Brian McLaren, author

Philip Gulley, author

James Mulholland, author

Robin Perry (aka Gregory MacDonald), author, editor

Boyd C. Purcell, author, counselor

Doug Frank, author, professor

Stephen Rogers, author, pastor

Adlai Loudy, author

Joseph Kirk, author

C.R. Bierbower, author

Jerry Wayne Bernard, Ph.D, Author

Mikkel Dahl, author

A.E. Knoch, author, bible publisher, founder of Concordant Publishing Concern

Martin Zender (Jeff Priddy), author

Harold Lovelace, author, speaker

Stephen Jones, author, speaker

Keith DeRose, Yale Professor

Stacy Woods, Evangelist

Elwin Roach, writer

Dora van Assen, author, speaker

Fred Hunter, singer, church leader

Benny Skinner, pastor

Charles and Paula Slagle, author and worship leaders

Jim and Susan Coran, writers, publishers

Gary Sigler, writer, speaker

Robert Torango, writer, pastor, evangelist

Elaine Cook

Lynn Hiles

Kellley Varner

Willie Hinn

Gary and Michelle Amirault, author, internet host, speakers

Mercy Aiken, missionary

Jonathan Mitchell, Bible translator

Charles M. Schultz, cartoonist (famous for Peanuts and Charlie Brown)

Bishop Desmond Tutu

Norman Grubbs, author

Peter Hiett, pastor, author

Ivan A. Rogers, pastor, author, seminary President

Julie Ferwerda, author

Jurgen Moltmann, theologian, professor, author

Jan Bonda, author

Gerald Beauchemin, author, missionary

Bob Evely, author

Heleen M. Keiser, scholar

Ilaria Ramelli, scholar

David Konstan, scholar

David Burnfield, author

Dennis, Sheila and Matthew Linn, catholic authors

Richard Rohr, catholic priest, author

Sharon L. Baker, author, associate professor

Doug Frank, pastor, author

Brad Jersak, author

Steve Dohse, pastor

Michael Phillips, author

Walter Williams, author, pastor

Rob Bell, author, pastor, speaker

Brian McLaren, author, speaker

Jacob Israel, author

John van Tuyl, author

James T. Harman, author

Michael Wood, author

Jackson Baer, author

T.L. Osborn, minister

Daisy Osborn, minister

Wendy Burnfield, author

 

 

http://www.tentmaker.org/tracts/Universalist.html

 

:P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jetodik, czy któryś z nich był po tamtej stronie, wrócił i powiedział, jak tam jest? Jeśli któryś z nich trafi do piekła, to co mu po wierze w powszechne zbawienie?

Nie spytałam poza tym, dlaczego uporczywie nie wierzysz w piekło, a pokazujesz mi, że nie jesteś w tym odosobniony, a ja nie mam problemu z wyobrażeniem sobie, że ktoś myśli inaczej, mimo że niewiara w piekło wobec Biblii, Ewangelii, tradycji Kościoła, doświadczeń świętych, wydaje mi się mocno ryzykowna.

Dla mnie nie ma specjalnych wątpliwości, że Bóg w swoich przekazach, które kieruje systematycznie do ludzkości mówi, żebyśmy sąd i piekło traktowali jak najbardziej poważnie, nie widzę nigdzie żadnego wyłomu, choć oczywiście nie znamy wszystkich planów Boga i wiemy tylko cząstkę.

Z drugiej strony, jeśli łotr na krzyżu tylko zwrócił się do Jezusa, uwierzył w niego i wykazał się uczciwością w ostatniej swojej ocenie i to wystarczyło, by był zbawiony, to czy można mówić o surowości Boga i o tym, że czyjaś sytuacja jest beznadziejna?

Pytanie też czym jest zagadnienie piekła dla tych pisarzy i sobiepanów-teologów, czy to nie jest tylko intelektualna zabawa i czy zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności - bo jeśli wpuszczają ludzi w kanał, a piekło naprawdę istnieje, to może spaść na nich odpowiedzialność za czyjeś potępienie - czy są gotowi ją ponieść czy niespecjalnie się tym przejmują? I czy może wykazują się heroicznością cnót, przynoszą jakieś dobre owoce?

 

refren,

piszesz

Cytuj:

Poza tym uporczywa wiara oznacza wiarę wbrew wszystkiemu, a wiara w piekło nie jest wbrew wszystkiemu, przeciwnie, wyznaje ją Kościół Powszechny, czyli wszyscy katolicy

 

a za chwilę

Cytuj:

A przede wszystkim nie wierzę w piekło

 

to w końcu jak? wierzysz czy nie wierzysz?

 

Napisałam, że nie wierzę w piekło, tylko w Boga, żeby przekierować Twoje myślenie, na inne znaczenie słowa wierzyć, nie 'wierzyć w istnienie czegoś', ale 'pokładać w czymś nadzieję' i 'wyznawać, głosić'. Wierzę, że piekło istnieje, ale nie pokładam w tym żadnej nadziei, tylko w Bogu, nie wyznaję i nie głoszę wiary w piekło, tylko w Boga, który jest miłością i który może uczynić moje życie dobrym. Sama wiara w piekło nie uczyni mojego życia dobrym i jest martwa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

refren, nie widzisz w idei piekła wyłomu, tak jakbyś nie chciała widzieć, bo przecież ja już wskazałem kilka takich wyłomów :P

 

liste przedstawiłem po to by pokazać, że to nieprawda co napisałaś, że to tylko moje zdanie i chciałem też pokazać, że idea piekła wcale nie jest taka inherentna dla chrześcijaństwa jak tutaj przedstawiasz :)

 

teolodzy przedstawiają argumenty, przedstawiają odnośniki do Biblii, a to nie jest sobiepaństwo :)

no i zwróć uwagę, że tam nie tylko teolodzy widnieją na tej liście :)

 

odnośnie pokładania nadziei to wmawianie komuś piekła jakoś nie współgra z nadzieją :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

refren, nie widzisz w idei piekła wyłomu, tak jakbyś nie chciała widzieć, bo przecież ja już wskazałem kilka takich wyłomów :P

 

Nie widzę wyłomu w objawieniu Boga dla ludzkości, oczywiście uznaję tu chrześcijaństwo, nie chodzi mi o samą ideę, ale o to, że Bóg konsekwentnie nas ostrzega o możliwości potępienia, najpierw buduje grunt w Starym Testamencie, potem potwierdza to Jezus, potem apostołowie, ojcowie Kościoła (wśród których są męczennicy, jak np. św Augustyn, więc oddali życie za to, w co wierzą), różne objawienia, gdzie Bóg chce wstrząsnąć ludźmi i chce, żeby się nawracali. Co do oceny jakiejś idei możemy się mylić, bo rzeczywistość Boga i wieczności przerasta raczej nasze możliwości poznawcze. Tak samo co do oceny sprawiedliwości Boga możemy się mylić, zwłaszcza że nikt tu nie jest bezstronny, perspektywa wiecznego potępienia na przykład dla grzesznika, który nie ma chęci poprawy, nie sprzyja jego niezależności w sądach. A Bóg jest istotą doskonalszą od człowieka pod każdym względem, więc nie mamy władzy, żeby w pełni Go poznać. Poza tym osąd sprawiedliwości nie jest czysto intelektualny, ocena dobra i zła zależy też od postawy moralnej i wrażliwości na dobro. Więc tu także można się przejechać na swoich sądach, bo jesteśmy raczej związani duchowo z tym co gorsze, a nie z tym co lepsze - jak to ludzie.

 

no i zwróć uwagę, że tam nie tylko teolodzy widnieją na tej liście :)

 

To może też twórcy fantastyki?

 

odnośnie pokładania nadziei to wmawianie komuś piekła jakoś nie współgra z nadzieją :P

 

Nadzieja nie powinna się opierać na kłamstwie. Moja nadzieja polega na tym, że Bóg chce mnie zbawić, a nie posłać do piekła.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

proste logiczne wnioski tworzą te wyłomy :)

 

To może też twórcy fantastyki?

duchowni, ojcowie kościoła, mistycy, apostołowie, prorocy, a nawet sam Jezus :)

 

Nadzieja nie powinna się opierać na kłamstwie

 

dlatego uznaję teologię oczyszczoną z kłamstw o piekle :mrgreen:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wasz bóg nie jest ani miłosierny, ani dobry, ani sprawiedliwy, ani nawet wszechmocny i wszechwiedzący. Mnie wystarczy Księga Rodzaju, by to wydedukować, jednak zdaję sobie sprawę, że katolicy unikają Biblii jak diabeł wody święconej. ;)

 

To tak a propos idei indoktrynacji dzieci od najmłodszych lat. Ku przestrodze, bo za naście lat będą odwiedzać to forum.

9e48cd5846b2b8435fc94322fb115f90.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To głównie powinieneś przeczytać Stary i skonfrontować z Nowym.

 

wiesz , głównie to powinienem nie tyle szukać dziury w całym i mówic / spierac się o Bogu , co stokroć bardziej mówić do Niego , który jest Miłością i Miłosierdziem samym .Jego wielbić , Jemu dziękować , Jego prosić , w Nim pokładac wszelką nadzieję i Jemu ufać .Przyjmowac Komunie świętą.

Albowiem i tak juz nie zrobię większej kariery niż kariery chrześcijanina .

Albowiem jak jest napisane w Piśmie " cóz mam , czego bym nie otrzymał "

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

aby nie być gołosłownym:

 

Psalm 1:6 ... but the way of the ungodly shall perish

Psalm 37:20 But the wicked shall perish... they shall consume; into smoke shall they consume away.

Psalm 92:7 ... shall be destroyed forever

Matthew 10:28b Rather, fear him which is able to destroy both soul and body in hell.

John 3:16 ... whosoever believeth in him should not perish (Greek: destroyed) ...

Romans 6:23 For the wages of sin is death …

Philippians 3:19 whose end is "destruction" ...

2 Thessalonians 1:9 who shall be punished with everlasting destruction ...

Hebrews 10:39 But we are not of them who draw back unto perdition (Greek: destruction); but of them that believe to the saving of the soul.

James 4:12a There is one lawgiver, who is able to save and to destroy.

Revelation 20:14 This is the second death...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×