Skocz do zawartości
Nerwica.com
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki które...
Znajdź wyniki...
spectrrumx

[Artykuł] Czy jesteś pod wpływem reklamy?

Rekomendowane odpowiedzi

Czym jest reklama?

 

W pierwszej kolejności chciałbym wyjaśnić pojęcie reklamy. Czym jest i do czego służy.

Reklama – informacja zawierająca w sobie przekaz merytoryczny, najczęściej ukryty. Reklama może mieć formę graficzną, tekstową lub dźwiękową. Służy do manipulacji grupami ludzi, która przejawia się w postaci promocji (wychwalania) produktów lub usług.

 

Jak działa reklama?

 

Od początku istnienia reklamy (Wielka Brytania 1480) działa ona w sposób przyciągający uwagę, manipulujący. Reklama produktu ma na celu przekonanie potencjalnego konsumenta do zakupu. Na przełomie czasu możemy obserwować bardzo różne, odmienne od siebie podejścia reklamowe – od śmiesznych (niezbyt spójnych z tematem) po poważnych. Każdy rodzaj przekazu reklamy trafia do odpowiedniego klienta.

Najskuteczniejsze reklamy są wtedy gdy pojawiają się w trakcie trwania filmu (interesującego momentu). Lubie skupiają się i oglądają z zainteresowaniem np. ulubiony serial. Drastyczne przerwanie w nieodpowiednim momencie najczęściej doprowadza do irytacji. Klient zapamiętuje produkt i pierwszy cel reklamy został osiągnięty (zapamiętanie produktu lub usługi). Natomiast będąc w sklepie nie zastanawiamy się dlaczego nas reklama zirytowała (nawet zapominamy o niej) lecz pamiętamy produkt. Kupujemy go (drugi cel został osiągnięty).

Reklama może działać również w inny sposób – przyjemnie reklamy. Dla przykładu podam fikcyjny twór. W reklamie pojawia się mężczyzna, który surfuje na swojej desce przy ogromnych falach. Nagle fala się załamuje a on wybija się wbrew prawom fizyki ponad nią. Upadając na taflę wody powstrzymuje rekina, który chciał właśnie pożreć inną bezbronną osobę. Surfer wychodzi z wody suchy i uśmiechnięty. Podbiega do stojącego na plaży misia i bierze od niego lizaka. Zaczyna tego lizaka ssać i jeszcze bardziej się cieszyć niż wcześniej. Na końcu dodaje maksymę typu „”. Przy tym przykładzie nasz rozum koduje następujące fakty

lizak (reklamowany produkt) = szczęście = dobry smak = uśmiech

reklama lizaki-lizaki

Znajdując się w sklepie kupujemy produkt dlatego, że da nam szczęście. Nawet już wyobrażamy sobie jego smak przed spróbowaniem.

Jeśli chodzi o reklamę radiową czy tekstową (w gazecie). Działa to podobnie.

Różna polega na formie przekazu informacji.

 

Czy jestem pod wpływem reklamy?

 

Staram się nie być, lecz wiem , że i tak mimo swojej woli jestem. Siła reklamy jest bardzo potężna i niezbędna do (rozwoju) lepszego funkcjonowania firmy.

A czy wy jesteście pod wpływem reklamy? – Piszcie w komentarzu swoje przemyślenia.

 

Źródło: http://psychopedagog.eu/czy-jestes-pod-wplywem-reklamy/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie ten temat interesuje. Bardziej pod względem ludzkich preferencji. Oraz tego na podstawie czego podejmują decyzje. Osobiście nie zapamiętuje treści reklam, bo jestem na nie uczulony. Z pewnością nie zadziała na mnie marketing wirusowy, żebym później wśród znajomych opowiadał jakąś reklamę, albo stosował z niej cytaty. Ale reklama to ciekawy temat, nie zawsze reklamowanie czegoś przyniesie efekt, np. reklamowanie towarów premium może spowodować, że staną się bardziej powszechne, np. samochody Mercedes czy Coca-Cola. Nie potrafiłbym stworzyć jakiś wykładów na ten temat, mam pustkę w głowie. Daleki jednak jestem od mechanicznego podejścia do reklam. Ludzie często kupują w hipermarketach towary niereklamowane, marki własnej. Dlatego, że np. są tańsze. Podobnie z towarami niereklamowanymi, ale np. występującymi w branżowych czasopismach i zbierające dobre opinie. Dochodzi też opinia innych ludzi, np. znajomych. Często ktoś może być negatywnie nastawiony do jakiegoś towaru. Mi np. zepsuł się dysk i napęd Samsung, przez co nie chciałem mieć z firmą do czynienia. Lepiej dla firmy w tym przypadku, żeby towar sprzedała pod marką nieznaną mi. Podobnie było z Telekomunikacją Polską, która miała negatywną opinię w Polsce i opłacalne było zmienienie marki na Orange, która była traktowana pozytywnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak to nam kiedyś na zajęciach o reklamie powiedziano: "reklama nie sprzedaje produktu, tylko oferuje szczęście; kupno produktu jest jedynie drogą do osiągnięcia szczęścia."

 

Do mnie reklamy kiepsko docierają, bo TV nie mam podłączonej, w przeglądarkach adbloki, radia nie słucham - chyba jedyne które jakoś tam przebijają się do mózgu to trailery filmowe, aczkolwiek w 90% przypadków po 10 sekundach od początkowej podjary przypominam sobie że w trailerach pokazuje się najlepsze sceny z filmu, tym samym nie ma co się napalać bo właśnie zobaczyłem co obraz ma do zaoferowania.

 

Jestem świadomym konsumentem i pojedyncza reklama niezbyt na mnie oddziałuje. Co innego zestaw reklam, bo pozwala wyrobić sobie opinię i dokonać wyboru. Po roku obserwacji działań Microsoftu i Sony jestem w stanie dokonać - mam nadzieję - najbardziej dla mnie korzystnego wyboru: XboxOne czy PS4? :D Nie jest to efekt zobaczenia jednej reklamy, tylko przestudiowania oferty obu firm, perspektyw na przyszłość, doświadczenia z ich produktami w przeszłości - śmiem twierdzić że reklama niewielkie ma tu znaczenie.

 

Ja chyba stoję po drugiej stronie barykady przez większość czasu bo w pracy stosuję reklamowe "triki" typu wycenienie pracy na 399 złotych zamiast 400 :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×