Skocz do zawartości
Nerwica.com

Studium przypadku


dlugamarta

Rekomendowane odpowiedzi

Błagam o pomoc w wykonaniu zadania z psychologi osobowości. Robiłam to już 10 razy i za każdym razem wykładowca powiedział, że jest źle i wstawił mi niedostateczny, a muszę zaliczyć to zadanie, aby zaliczyć przedmiot.

 

Zadanie do wykonania

Przypadek Henryka S.

Proszę wyobrazić sobie Henryka S. - mężczyznę w wieku lat 53, który ponad dwa lata temu stracił pracę i nie może znaleźć nowej. Henryk S. ma wykształcenie średnie techniczne (technik mechanik ze specjalnością z zakresu budowy maszyn - zawodu nigdy jednak nie wykonywał) - przez większą część życia pracował jako sprzedawca w małej księgarni, która uległa likwidacji.

Proszę samodzielnie wyobrazić sobie inne szczegóły z życia Henryka S. (kwestia rodziny, trybu życia, przyjaciół, zainteresowań etc.). Następnie proszę o opracowanie studium przypadku Henryka S., oparte o teorię osobowości wybraną przez Państwa spośród teorii zaprezentowanych w podręczniku Halla i Lindzey'a ("Teorie osobowości").

Struktura studium:

1/ Charakterystyka osoby badanej - Henryka S. (dane socjodemograficzne, opisy relacji społecznych, form codziennej aktywności - to, co może być ważne z psychologicznego, diagnostycznego punktu widzenia).

2/ Próba diagnozy osobowości z puntu widzenia przyjętej teorii psychologicznej.

3/ Wnioski. Możliwości i ograniczenia rozwoju osobowości wynikające z diagnozy.

 

Zadanie wykonane przeze mnie

Studium przypadku Henryka

Charakterystyka osoby badanej - Henryka S.

Henryk ma 53 lat i jest żonaty od 33 lat. Ma dorosłą córkę w wieku 33 lat. Mieszka z żoną w Kaliszu w bloku. Z wykształcenia jest technikiem mechanikiem ze specjalnością budowy maszyn. W zawodzie nigdy nie pracował. Pracował tylko w księgarni, która została zlikwidowana. Żona pracuje w szkole jako sekretarka.

 

2 lata temu stracił pracę i nie może jej znaleźć. Dopóki miał pracę układało się mu dobrze. Prowadzi spokojny tryb życia. Ma tylko siostrę, bo reszta rodziny poumierała. To osoba życzliwa i pomocna oraz spokojna i bez nałogów, a także bez konfliktu z prawem, sąsiadami, czy z innymi osobami. Od dziecka przyjaźni się ze swoim przyjacielem Kacprem. Chętnie pomaga i jest towarzyski.

 

Dzień zaczynał od wyjścia do pracy. Pracował od poniedziałku do soboty w godz. 9:00 – 18:00. Praca była odpowiedzialna ze względu na dostęp do operacji finansowych. Po pracy czasami odwiedzał przyjaciela i robił zakupy. Po powrocie do domu jadł obiadokolację i resztę dnia spędzał w domu zajmując się obowiązkami i przed telewizorem lub internatem. W niedzielę uczestniczył w nabożeństwach w lokalnym kościele a potem z żoną wyjeżdżał w odwiedziny do córki lub sami gościli.

 

Próba diagnozy osobowości z punktu widzenia teorii Carla Rogersa

Dokonując diagnozy danego przypadku należy stwierdzić, że Carl Rogers wychodził z założenia, że jego teoria osobowości jest wstępna i niepewna, podlegająca nieustannej rewizji. Kładł nacisk głównie na procesy zmian i rozwoju osobowości, które zgrupował w organizmie, czyli całe doświadczenie Henryka – życie w związku małżeńskim, obowiązki rodzinne, poszukiwanie pracy stanowiące pole fenomenologiczne, od którego uzależnione jest jego zachowanie oraz w Ja w pozytywnych relacjach do innych przejawiająca się w miłości do żony oraz przyjaźni z przyjacielem. Henryk dąży do Ja idealne, czyli do znalezienia pracy. Przegląda oferty pracy w miejskim Urzędzie Pracy i w Internecie. Czasami znajduje pracę dorywczą. Z powodu utraty pracy nie załamał się. Jest w nim zgodność Ja i organizmu. On jest osobą pozytywnie nastawioną do życia. Zapisał się na kurs komputerowy. Nigdy nie prosi o pomoc i zawsze sam stara się sobie radzić. Realizuje przez to, jak pisał Rogers potrzebę szacunku wobec siebie.

 

Dzięki wsparciu najbliższych miał większe poczucie wartości i motywację do dalszego działania. Henryk jest osobą w pełni funkcjonującą tzn. nie ma potrzeby uruchamiania w sobie mechanizmu obronnego, gdyż doświadczenie jest w harmonii z Ja. U Henryka organizm jest żywym, rozwijającym się systemem i stanowi fundamentalną rzeczywistość psychologiczną.

Wnioski. Możliwości i ograniczenia rozwoju osobowości wynikające z diagnozy.

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dlugamarta, nie o to mi chodzi - Twoja analiza jest po prostu kiepska. Zważ na to, że nawet leming doświadcza stanu emocjonalnego, Ty zaś patrzysz na tego człowieka jak na amebę. Książkę czytałem kilkanaście lat temu i ulotniła się już z umysłu a odświeżanie ponad 600 stron, niezbyt mi się aktualnie uśmiecha.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dlugamarta, zadanie jest durne, ponieważ case study (diagnozę psychologiczną) pisze się po wykonaniu wielu wielu metod - testów, kwestionariuszy, obserwacji, wywiadów. W oparciu o zebrane dane próbuje się dokonać psychologicznej charakterystyki osoby. Tymczasem wy macie za zadanie "wyobrazić sobie", jakie cechy ma Henryk. Uważam, że to zadanie w ogóle nie kształci umiejętności pisania dobrego studium przypadku.

 

Abstrahując jednak od tego, czy zadanie jest metodycznie poprawne czy niepoprawne, Twoje studium przypadku nie ma charakteru studium przypadku. Jeszcze dane wstępne (socjodemograficzne) można byłoby uznać, ale case study to charakterystyka globalna (nie może zamykać się do jednej strony). Wnikliwe charakterystyki mają przynajmniej kilka stron. Poza tym, case study to próba opisu człowieka, jaki jest, jakie ma cechy temperamentu, osobowości, zdolności poznawczych etc. Jak wygląda studium przypadku? Podam tylko fragment wymyślonej osoby z wymyślonymi cechami.

 

Pani X jest mało plastyczna w zachowaniu i nie potrafi skutecznie działać w warunkach wymagających podzielności uwagi. Charakteryzuje ją wolna decyzyjność, musi rozważyć wszystkie możliwości zanim dokona wyboru. Nie działa pod wpływem chwili, jest rozważna, sumienna i dokładna w pracy. Bardzo wiele od siebie wymaga i często nie czuje się usatysfakcjonowana z własnych osiągnięć, poczynań. Nie przepada za częstymi urozmaiceniami, nowościami ze względu na powolną adaptację do szybko zmieniających się warunków. Lubi ład, porządek, regularność, przewidywalność zdarzeń i stabilizację. To oczywiście powinny być wnioski w oparciu o wyniki konkretnych testów. Ja akurat w tym przypadku wymyślałam.

 

Odnosisz się oczywiście w tym opisie do konkretnej teorii osobowości, np. Rogersa. A na koniec (punkt 3 Twojej pracy) piszesz, jakie szanse dają jej konkretne cechy osobowości, a jakie zagrożenia, np. wolna decyzyjność i rozwaga - szanse: podejmuje przemyślane decyzje, nie działa impulsywnie, odnajdzie się na stanowiskach pracy wymagających wnikliwości; zagrożenia: wolne tempo pracy w sytuacji presji czasowej, mała odporność na stres w sytuacjach szybko zmieniających się warunków etc.

 

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłam. Ja tak wykonałabym to zadanie. Jeśli jednak masz wątpliwości, jak powinna wyglądać ta praca zaliczeniowa, idź na konsultacje do profesora i poproś o wskazówki. Może on Ci wyjaśni, na czym mu tak naprawdę zależy i jak wyobraża sobie wykonanie tej pracy. Pozdrawiam i powodzenia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×