Skocz do zawartości
Nerwica.com
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki które...
Znajdź wyniki...
germin12

zaburzenia kompulsywne- czym leczyć?

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc

Od dawna przeszkadzaja mi takie netręctwa typu, że np muszę coś zrobić np. muszę kliknąć 3 razy prawym klawiszem myszy a potem lewym na zmianę, potem wygina mi się ciało w prawo i tak co chwilę, przewoty oczami it...) tiki się nasilają wieczorem.


Czy ktoś doradzi jakie leki najlepiej przetestować by stopniowo wyzbyć się tików i najważniejsze - poprawić humor i energię (potrzebuję dużo więcej witalności).

Czy np fluoksetyna może pomóc? paroksetyna? benzo? anafranil? kwetiapina? asertin? neuroleptyki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Leki, tylko będą tłumić objawy (czyli tiki, przewroty oczami, rytuały i uczucia, tj, lęk i napięcie).

Jeśli nie możesz normalnie funkcjonować za dnia to ok, należy brać lek (najlepiej jeden systematycznie, a nie całą aptekę, bo będziesz otępiały). Uważam, że dobrze jest "czuć" tą nerwicę, tzn. czuć jakie myśli i uczucia ona nam przynosi i jak na to odpowiadamy (najcześciej rytuałami ale tikami, czy napinaniem mięśni również).

Te czynności, które wymieniłeś robisz dlatego, bo chcesz zmniejszyć lęk, który odczuwam. Tak naprawdę robiąc to odczuwasz ulgę chwilowo, później lęk jest jeszcze większy i błędne koło się zamyka.

 

Tobie pomoże psychoterapia albo samoświadomość odnośnie działania nerwicy natręctw (na czym ona polega).

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Schemat wygląda tak:

 

Przychodzi natrętna myśl ----> odczuwasz lęk/niepokój/poczucie winy/napięcie ----> robisz rytuał/natręctwo (np. klikanie myszką, mycie rąk dziesiątki razy, liczenie czegoś, sprawdzanie pokręteł od gazu, itp) ----> nie robiąc tego idealnie lub inaczej niż powinieneś, odczuwasz poczucie winy, wstyd, samokrytykę i jeszcze większy lęk ---> a to przynosi jeszcze więcej natrętnych myśli i lęku ---> i znowu robisz rytuały/natręctwa, żeby poczuć ulgę .... i tak w kółko. 

 

Jak przerwać to błędne koło:

Uświadomić sobie, że to jest natrętna myśl (efekt zaburzenia jakim jest nerwica natręctw)... zaakceptować lęk i napięcie, puścić kontrolę nad nimi (nie walczyć z nimi), poprzez zajęcie swojego umysłu czymś innym (spacer, bieganie, sprzątanie, oglądanie filmu, rozmowa z kolegą, granie w grę, itp.).

Umysł zacznie się uspakajać, lęk się obniży.... natrętna myśl odejdzie. Poczujesz się wolny.

Jeśli za jakiś czas to wróci, znów trzeba podjąć takie działanie... i tak za każdym razem. Naprawdę trzeba to ćwiczyć każdego dnia, aż nasz mózg nauczy się w ten sposób reagować samoistnie.

Powodzenia 🙂

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Eksajter, bardzo dziękuję za odpowiedź. Jestem młodym człowiekiem a od jakiegoś czasu zacząłem faszerować się przeróżnymi lekami by sprawdzić który mi pomoże.. Mój lekarz właśnie przepisał mi anafranil ale nie wiem czy zadziała to również aktywizująco bo tego też potrzebuję. 

Dodam, że mam hashimoto i przez mój stan mam problemy, z których niełatwo się pozbierać. To psuje mi rzeczywistość. Niedość, że mam tiki (które ukrywam i nawet moja kobieta nie wie, że je mam i dziwi się dlaczego ja się lecze) to jeszcze cierpię na kompletną demotywację. Byłem w stanie przenieść pracę do domu i zamknąć się w 4 ścianach bo chodzenie do biura to był zbyt duży wysiłek dla mnie, zasypiałem tam. 
Każdego ranka walczę ze sobą by się podnieść z łóżka a kiedy już wstanę to przez 2-3 godziny jestem kompletnie zamglony jakbym miał demencję. Chcę wrócić na dobre tory, być pracowitym, mieć chęć rozwijania się w biznesie i pasjach ale panuje nade mną ta demotywacja. 
Przez miesiąc brałem wellbutrin (nie poczułem czegokolwiek)

Dostałem od lekarza również metylofenidat żeby mieć tego kopa ale o dziwo usypia mnie on zamiast pobudzać a po kilku godzinach mam tak obniżony nastrój przez ten lek, że lepiej ze mną nie zaczynać rozmowy. 
Co do nerwicy natręctw to pojawiła się ona już w dzieciństwie i polega głównie na tym, że wszystkie przedmioty na które patrzę muszę sobie dzielić na równe 3 podziałki (lewa strona przedmiotu, środek i prawa) lub kiedy słyszę jakieś długie słowo to tworzy mi się w głowie trójkąt i każda literka to jeden kąt trójkąta i sprawdzam czy ostatnia literka przypasuje mojemu wybranemu kątowi trójkąta (wiem, ciężkie do zrozumienia).
Chciałbym w końcu poczuć się normalnie, chciałbym mieć dobry humor i witalność. Mój lekarz przepisze mi co tylko chcę ale ja już nie wiem czego chcę. Mam alpragen, wellbutrin, sertraline(nie znosiłem przez zaparcia), metylofenidat, clonozepam, fluoksetynę(zacząłem brać ale po pierwszym tygodniu przeszedłem na anafranil), czasem stosuję tramal na ból pleców. miałem też lorafen ale nie wyszło z tego nic dobrego.

Reasumując jestem wiecznie zaspanym dupkiem, który by chciał lecieć przed siebie, rozwijać się w karierze i pasjach bo tego pragnę ale lada moment tracę motywację a po kilku dniach siedzenia w domu samemu - szaleję i wpadam w najgłębszy dół jaki sam mógłbym sobie wykopać. 

Cały czas czuję się zmęczony, mam wiecznie obolałe nogi, szybką męczliwość, mgłę w głowie, brak pamięci (to akurat od hashimoto).
Potrzebuję witalności i szczęścia, nie chcę więcej żyć byle żyć i stać w miejscu.  Mam dopiero 20-pare lat i muszę teraz reagować żeby nie zaprzepaścić najlepszych lat życia.


Dodam, że jeszcze przed pandemią uczęszczałem na siłownię i basen ale wystarczy chwila przerwy i zamieniam się śpiącego żula, który nie ma ochoty się nawet ogolić lub ugotować obiad a jedynie rozpaczać.
 

Czy ktoś może doradzić jaki preparat mógłby mnie wyciągnąć z tego stanu? 

Nie jestem narkomanem ale zdarzało mi się w życiu parę razy zażyć kokainę i o dziwo przez cały tydzień po tej przygodzie miałem dobry humor i chęć do wszystkiego więc chyba powinienem  stawiać na leki NDRI?
Co mi może pomóc?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×