[press] Dieta śródziemnomorska

Forum poświęcone depresji oraz CHAD. Jeżeli czujesz, że sam/a sobie nie radzisz, nie zwlekaj z napisaniem o tym. A jeżeli depresje masz za sobą - możesz podzielić się wskazówkami.

[press] Dieta śródziemnomorska

Avatar użytkownika
przez scrat 01 lut 2010, 04:30
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,38/t,31626

Dieta śródziemnomorska może chronić przed depresją (14-10-2009)

Jeżeli obawiamy się, że dopadnie nas zimowa depresja, powinniśmy zacząć korzystać z dobrodziejstw diety śródziemnomorskiej. Hiszpańscy naukowcy informują bowiem, że może ona chronić nie tylko przed rakiem i chorobami serca, ale również przed depresją. Badania zostały opisane na łamach "Journal of the American Medical Association". Na naszych talerzach powinny, według naukowców, wylądować warzywa, owoce, ryby, ziarna zbóż, orzechy i rośliny strączkowe. Wszystko to suto zakrapiane oliwą z oliwek, która podnosi poziom serotoniny i jest źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zredukować powinniśmy natomiast spożycie czerwonego mięsa. Wnioski te opublikowali naukowcy z Uniwersytetów Las Palmas i Navarra, którzy przeprowadzili czteroletnie badania z udziałem ponad 10 tys. osób. Zaobserwowali oni, że ryzyko rozwoju depresji było o ponad 30 proc. mniejsze u osób, których dieta była bogata w wyżej wymienione składniki. Okazało się, że dietę śródziemnomorską stosowali najczęściej mężczyźni, osoby starsze, byli palacze i osoby będące w związku małżeńskim. Jednocześnie osoby te charakteryzowały się większą aktywnością fizyczną i większym całkowitym spożyciem energii. Jak twierdzą badacze, cechy osobowościowe nie miały większego wpływu na rezultaty badań. W ciągu czterech lat obserwacji wśród badanych zanotowano 480 nowych przypadków depresji. Choroba ta dotknęła 156 mężczyzn i 324 kobiet. "Wiemy już, że dieta śródziemnomorska zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, a u pacjentów cierpiących na depresję obserwuje się podwyższony poziom tych samych cytokin pozapalnych. W obliczu rosnącej liczby osób cierpiących na depresję, 30-procowe zmniejszenie ryzyka ma duże znaczenie" - mówi prof. Miguel Martinez-Gonzalez z Uniwersytetu Navarra.
Avatar użytkownika
Offline
Przyjaciel forum
Posty
2093
Dołączył(a)
17 lip 2007, 16:44
Lokalizacja
Warszawa

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

Avatar użytkownika
przez linka 01 lut 2010, 10:08
scrat, hmmm ja mogę od siebie dodać, że jest baaaaardzo smaczna do tego wszystkiego i myślę, że dlaczego by nie .....depresja mnie nie męczy, ale skoro ma mi podnieść serotoninę a taka dieta wyrzeczeń nie wymaga - jestem za :D
Dodaję bardziej szczegółowo:

Zasady diety:
Stosując dietę śródziemnomorską, spożywamy duże ilości warzyw i owoców, kasz, makaronów, ryb, owoców morza i pełnoziarnistego pieczywa. Te pokarmy są bogate w błonnik, witaminę C, mikro- i makroelementy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Z codziennego menu należy zupełnie wykluczyć wieprzowinę. Do potraw dodajemy dużą ilość czosnku i cebuli, do sałatek, zup i sosów - oliwę z oliwek, zamiast masła i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego.
Zabronione są: cukier, ziemniaki, gotowane buraki, marchew dynia, melony, banany, rodzynki, mięsa – czerwone, białe tłuste (np. skóra z kurczaka), tłuste wędliny, białe pieczywo i słodycze.
Tutaj dla tych którzy zaraz stwierdzą, że to kosztuje ;)

Dieta śródziemnomorska po polsku!
Sposób odżywiania się Greków czy Włochów od dawna zachwalają dietetycy. Możesz tak jeść, stosując nasze produkty.
Mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego chorują rzadziej i żyją dłużej! Dlaczego? Naukowcy dowiedli, że to zasługa kuchni śródziemnomorskiej. Używa się w niej bowiem bardzo zdrowych- zwłaszcza dla serca-produktów. Oto najważniejsze z nich:
*owoce morza oraz ryby morskie(m.in. sola, tuńczyk, łosoś)
*oliwa z oliwek i oliwki
*świeże zioła i warzywa
*melony, pomarańcze i inne cytrusy

Warzywa ze straganu
Karczochy, bakłażany: to warzywa często jadane we Włoszech i Grecji. U nas jednak są dość drogie. Z powodzeniem zastąpią je nasze warzywa.
*kabaczek, cukinia i patison: maja podobne właściwości jak bakłażany- zawierają dużo kwasu foliowego , który m. In. Usprawnia prace mózgu i poprawia pamięć. Te warzywa możesz przyrządzać jak bakłażany – duszone oraz pieczone z grilla.
*koper: tak jak karczochy działa żółciopędnie, czyli usprawnia pracę wątroby. Dodawaj go do sałatek, surówek i innych potraw.
*kapusta: możesz zastąpić trudno dostępne u nas sałaty, np. rzymską czy radicchio(czerwona) Zawiera mnóstwo witamin- A, B, C oraz minerałów, np. potasu, który reguluje ciśnienie kwi.
*Pestki słonecznika: zamiast… oliwek? Tak , bo tez są źródłem witaminy E i zdrowych tłuszczy, które chronią naczynia krwionośne przed miażdżycą. Pestki możesz jadać jako przekąskę lub dodawać do sałatek i kanapek.

Droga oliwę z oliwek zastąp olejem rzepakowym. Jest uniwersalny-można go jeść zarówno na surowo do sałatek , jak i używać do smażenia. Ten olej nie traci wartości odżywczych pod wpływem wysokiej temperatury(oliwa, niestety tak).Olej rzepakowy jest zdrowszy niż inne oleje roślinne bo zawiera więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy E! Te składniki skutecznie obniżają poziom cholesterolu . Wystarczy codziennie zjadać łyżeczkę oleju rzepakowego (np. w sałatce) by zmniejszyć ryzyko miażdżycy.
Więcej jabłek i porzeczek
Cytrusy zamień na krajowe owoce, zwłaszcza latem. Wtedy maja one najwięcej witamin.
*jabłka: mają więcej pektyn niż pomarańcze. Ten składnik obniża poziom cholesterolu i usprawnia trawienie.
*porzeczki: są tak cenne, jak winogrona. Zawierają tzw. Bioflawonidy , które regulują krążenie krwi i wzmacniają naczynia krwionośne. Czarne porzeczki mają też dużo witaminy C (więcej niż cytryny)i żelaza , które chroni przed anemią . Poza sezonem jadaj owoce mrożone, bo także zachowują witaminy.
Morszczuk zamiast …ostryg!
Nie musisz jadać drogich owoców morza. Tak samo cenne są : morszczuk, mintaj dorsz, makrela. Zawierają m.in. jod i cynk. Te pierwiastki pomagają .. zatrzymać młodość.

Nasz twarożek jest tańszy od tradycyjnego greckiego sera feta. Zawiera zaś tyle samo cennego białka , a znacznie mniej soli. Jest więc zdrowszy , bo zbyt słone jedzenie podnosi ciśnienie krwi.

Kasza najcenniejsza
Włosi jedzą sporo makaronu, Grecy-jasnego pieczywa maczanego w oliwie. My polecamy naszą kaszę: gryczaną , jęczmienną i pęczak. Dlaczego? zawierają one witaminy z grupy B , których nie ma w makaronie i bułkach. A te witaminy łagodzą stres! W kaszach jest też dużo magnezu. Ten pierwiastek ma działanie uspakajające. Kaszę podawaj do mięsa, warzyw i sosów.


SMACZNEGO :mrgreen:
Zawsze trzeba działać. Źle czy dobrze, okaże się później. Żałuje się wyłącznie bezczynności, niezdecydowania, wahania. Czynów i decyzji, choć niekiedy przynoszą smutek i żal, nie żałuje się...
Avatar użytkownika
Offline
Przyjaciel forum
Posty
11446
Dołączył(a)
10 gru 2007, 14:11
Lokalizacja
Rivia

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

przez beatrix 01 lut 2010, 12:32
działa, działa i jeszcze raz działa ;)
ja co prawda zmodyfikowałam sobie tą dietę bo jest w niej wiele produktów, których nie lubię - ale męczyć się nie będę ;)
jako dziecko jadłam to co kazali mi rodzice i byłam nieszczęśliwa hehe, a że jestem buntowniczką to mniej więcej mając 10lat stworzyłam swoją własną pyszną dietę :
- wyrzuciłam z niej prawie całkowicie mięso (jem śladowe ilości bardzo rzadko), jak widzę gdzieś tłuszcz to staram się za wszelką cenę go pozbyć..
- dominują u mnie owoce i warzywa :) nie jestem fanką ryb ani oliwek, rybę zjem raz pół roku i to nie za dużo.
- jem mało chleba - jeśli już się skuszę to musi być cały z ziaren (nie posypany ziarnami - sklepy chcą nas oszukać wciskając taki twór i nazywając go zdrowym, a nie różni się niczym od zwykłego)
- nie używam cukru do słodzenia herbaty, sól tylko gdy jest niezbędna do gotowania np.ryżu
- ziemniaki zastąpiłam kaszami, ryżem, uwielbiam makaron ale staram się robić go sama
- nie piję nigdy kawy - tylko herbatki owocowe, zielona, melisa z pomarańczą, miętowa, lipowa
- jem jogurty, płatki ryżowe na mleku, musli, jajka tylko od zaufanych kur hehe ;)
- fast food'y nie występują w moim menu i wcale nie żałuję - jakiś rok temu kupiłam sobie hamburgera, którego nie jadłam już z 8 lat, bo pomyślałam sobie, że może przesadzam i sobie za dużo rzeczy odmawiam ale żałowałam, że to zrobiłam bo wcale nie poprawił mi humoru, wręcz przeciwnie

- słodycze ? orzechy, zresztą wszelkie suszki/bakalie : rodzynki, morele, śliwki, banany, mango - co kto lubi ! gorzka czekolada jest ok, można się przyzwyczaić :smile: ale nie wariujmy, czasem można się skusić na smakową ;) mleko kokosowe i kokosy (też wiórki) są stałym gościem moich posiłków :D

i to naprawdę działa ! jedzmy owoce, warzywa i wszystko co zdrowe zamiast tych fast food'ów, bo da się odczuć wyraźnie różnicę jeśli się trochę postaramy ! humor będzie lepszy, figura smuklejsza a brzuszki zadowolone ;)
beatrix
Offline

Doradca Nerwica.com

przez Doradca Nerwica.com
Polecam tych psychologów i psychoterapeutów z Twojej okolicy
Doradca Nerwica.com

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

Avatar użytkownika
przez linka 01 lut 2010, 12:55
beatrix, no tak tylko to nie ma nic wspólnego z dietą śródziemnomorską...........to co opisałaś........niestety to twaoja prywatna wariacja na jej temat.
Nie ma w niej ryb, owoców morza, oliwy z oliwek - a to (poza warzywami i owocami) główne składniki. ;)
Zawsze trzeba działać. Źle czy dobrze, okaże się później. Żałuje się wyłącznie bezczynności, niezdecydowania, wahania. Czynów i decyzji, choć niekiedy przynoszą smutek i żal, nie żałuje się...
Avatar użytkownika
Offline
Przyjaciel forum
Posty
11446
Dołączył(a)
10 gru 2007, 14:11
Lokalizacja
Rivia

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

przez beatrix 01 lut 2010, 12:58
wiem, napisałam przecież, że zmodyfikowałam to sobie :)
chodziło mi o to, że dieta działa na depresję - nie tylko śródziemnomorska, bo w końcu nie każdy ją lubi i nie jest ona lekiem na całe zło - ja skorzystałam z innych diet i je sobie połączyłam
warto sobie poczytać o wszystkich i wybrać coś dla siebie, wedle własnych upodobań smakowych :D
beatrix
Offline

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

Avatar użytkownika
przez whiteblackchocolate 01 lut 2010, 13:08
Ja stosowałam dietę śródziemnomorską (mam stwierdzoną depresję) i działała elegancko... Niestety moja motywacja padła i potem było kiepsko... Ale polecam z autopsji. Zwłaszcza rybki, samo zdrowie. Tylko trzeba uważać gdzie się kupuje produkty i jakiej jakości. Zwykle droższe znaczy lepsze, niestety :(
and when you think more than you want, your thoughts begin to bleed (...) society, crazy indeed, hope you're not lonely without me

I have no home
Posty
74
Dołączył(a)
24 sty 2010, 12:57

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

przez wovacuum 01 lut 2010, 14:26
dietè srodziemnomorskà stosujemy od momentu pobytu w Belgii,a to z tej prayczyny ,ze jest tansza niz mièso ktore jest tu bardzo drogie natomist rybki sà tanie i bardzo smaczne do dego ryz bràzowy i kupa warzywek.Chcialabym wogole zrezygnowac z mièsa ale chlop lubi no i brakuje czasu na gotowanie osobno dla mnie i dla niego!!no i oliwa z oliwek oczywiscie:na poczàtku smak mnie przerazal ale siè przyzwyczailismy.soli tez niewiele za to duuuzo ziol.Np bardzo dobra jest ryba duszona z cukinià polecam no i pomidory,duzo pomidorow :D
wovacuum
Offline

Re: [press] Dieta śródziemnomorska

przez fobia 01 lut 2010, 16:13
rybki lubie i jadam dość często (byleby bez ości), oliwe z oliwek już dawno stosuję muszę tyko więcej kasz gotować i będzie ok ;) tylk jak ja zmuszę męża zeby jadł owoce morza zamiast czerwonego mięcha to pojęcia nie mam (chociaz i tak mozno mu je ograniczyłam) :roll:
Offline
Posty
2243
Dołączył(a)
12 wrz 2008, 01:39

Sortuj wg

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Yahoo [Bot] i 10 gości

Przeskocz do