SSRI-temat ogólny

Masz pytanie związane z lekami ? Chcesz podzielić się 'wrażeniami' z innymi ? Farmakologia czy psychoterapia... ?

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez miko84 03 lip 2010, 08:06
rebus napisał(a):Ten stwierdził, że jest to skutek uboczny brania leków i nie da się z nim nic zrobić...


Da się coś z tym zrobić, na zachodzie stosuje się leki antycholinergiczne jako off label. Np oxybutynina - lek ditropan dostępny u nas (lek docelowo na nietrzymanie moczu), powoduje zmniejszenie pocenia. Leki antycholinergiczne są to jedyne skuteczne leki przyjmowane wewnętrznie, które rozwiązują ten problem. Ale żeby nie było różowo mają też nieprzyjemne możliwe skutki uboczne, które nie muszą u kogoś wystąpić, ale w większości przypadków każdy odczuwa jakiś dyskomfort. Z możliwych efektów - zatrzymanie moczu, suchość w ustach, możliwe lekkie rozmycie ostrości widzienia, oraz sedacja i uspokojenie. Na niektórych te leki mają także działanie antydepresyjne (np leki trójpierścieniowe mają działanie antycholinergiczne, ale blokują tylko receptor M1, dlatego mogą powodować zwiększone pocenie, oxybutynina blokuje wszystkie receptory - M1,M2,M3, a receptor M3 odpowiada za potliwość).

Powodem potliwości na lekach SSRI jest moim zdaniem blokowanie przez nie dopaminy, a co za tym idzie, zachwianie równowagi dopamina-acetylocholina, gdzie do przewagi dochodzi acetylocholina, która odpowiada właśnie za potliwość, ale i za inne rzeczy, jak napięcie mięśni i wydzielanie hormonalne.
miko84
Offline

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez El Chupacabra 03 lip 2010, 11:11
miko84 napisał(a):
rebus napisał(a):Ten stwierdził, że jest to skutek uboczny brania leków i nie da się z nim nic zrobić...


Da się coś z tym zrobić, na zachodzie stosuje się leki antycholinergiczne jako off label. Np oxybutynina - lek ditropan dostępny u nas (lek docelowo na nietrzymanie moczu), powoduje zmniejszenie pocenia. Leki antycholinergiczne są to jedyne skuteczne leki przyjmowane wewnętrznie, które rozwiązują ten problem. Ale żeby nie było różowo mają też nieprzyjemne możliwe skutki uboczne, które nie muszą u kogoś wystąpić, ale w większości przypadków każdy odczuwa jakiś dyskomfort. Z możliwych efektów - zatrzymanie moczu, suchość w ustach, możliwe lekkie rozmycie ostrości widzienia, oraz sedacja i uspokojenie. Na niektórych te leki mają także działanie antydepresyjne (np leki trójpierścieniowe mają działanie antycholinergiczne, ale blokują tylko receptor M1, dlatego mogą powodować zwiększone pocenie, oxybutynina blokuje wszystkie receptory - M1,M2,M3, a receptor M3 odpowiada za potliwość).

Powodem potliwości na lekach SSRI jest moim zdaniem blokowanie przez nie dopaminy, a co za tym idzie, zachwianie równowagi dopamina-acetylocholina, gdzie do przewagi dochodzi acetylocholina, która odpowiada właśnie za potliwość, ale i za inne rzeczy, jak napięcie mięśni i wydzielanie hormonalne.


Kolejne leki na skutki uboczne wczesniejszych lekow. Potem nastepny lek na skutek uboczny tego nowego i tak dochodzimy do absurdu :) Trzeba sie pogodzic z pewnym dyskomfortem - cos za cos. Watroba bedzie wdzieczna.

wola człowieka jest jego niebem
Avatar użytkownika
Offline
Posty
1052
Dołączył(a)
22 sty 2009, 14:40
Lokalizacja
Gdańsk

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez miko84 03 lip 2010, 11:36
To już zależy od osoby. Widziałem ludzi z których się po prostu "leje" woda, a to dodatkowy dyskomfort psychiczny. Ja nie mam na myśli lekkiego pocenia pod pachami, na które pomoże jakiś lek stosowany miejscowo.
miko84
Offline

Doradca Nerwica.com

przez Doradca Nerwica.com
Polecam tych psychologów i psychoterapeutów z Twojej okolicy
Doradca Nerwica.com

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez tomek33 03 lip 2010, 12:11
Zaczekaj jeszcze chwilę, trzy dni to za krótko. Sertraliny, co prawda juz nie ma w organiźmie, ale wywolane przez nią efekty moga się jeszcze utrzymywać. ja stosowałem 15md Mozarinu i nie miałem żadnej potliwości, więc głowa do gory, może bedzie ok. Jesli natomiast wspomnę Anafranil... klękajcie narody. Koszmar!
Offline
Posty
64
Dołączył(a)
10 mar 2010, 09:51

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez *Monika* 03 lip 2010, 12:18
miko84, Zawsze się zastanawiam skąd u Ciebie tak obszerna wiedza na temat leków oraz ich interakcji z innymi lekami. Pewnie czytasz dużo na ten temat.
Obrazek
Avatar użytkownika
Offline
Główny Moderator
Posty
18813
Dołączył(a)
16 paź 2009, 19:20
Lokalizacja
Ślązaczka z krwi i kości

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez rebus 03 lip 2010, 14:00
miko84 napisał(a):To już zależy od osoby. Widziałem ludzi z których się po prostu "leje" woda, a to dodatkowy dyskomfort psychiczny. Ja nie mam na myśli lekkiego pocenia pod pachami, na które pomoże jakiś lek stosowany miejscowo.

Trafiłeś w samo sedno. To nie jest zwykłe pocenie pod pachą, gdzie antidral radzi sobie bez żadnego problemu. To jest dosłownie efekt prawie jak po zmoczeniu głowy i twarzy strumieniem wody ;) Związany z tym dyskomfort psychiczny nie pomaga, a wręcz zwiększa lęki czy też zdenerwowanie. Najgorsze jest to, że czasem wystarczy nawet schylić się do zawiązania buta a już czuje jak się zaczynam pocić :shock:

Co do dopaminy, to 150mg Sertagenu powinno pomagać w jej zatrzymywaniu więc to chyba nie tu leży mój problem. Sertagen brałem od końca lutego aż do ostatniego wtorku :) Teraz czekam na efekty Mozarinu i liczę, że będzie tak jak napisał tomek33.
Offline
Posty
34
Dołączył(a)
09 lut 2008, 18:56

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez miko84 03 lip 2010, 15:03
Sertalinę bierzesz, podobno działa na dopaminę ale jednocześnie silnie na serotoninę, dużo silniej, więc blokuje dopaminę. Nie czułem żadnego działania dopaminy na sertralinie. To nie jest takie proste, jest korelacja między dopaminą i acetylocholiną, ale proste zwiększenie dopaminy nie zawsze da efekt zmniejszenia acetylocholiny. Może ten stan minie, czego Ci życzę :) Ale wiedz, że zawsze jest wyjście.

Moniko tak, dużo czytam, głównie zagraniczych badań, do tego google rządzi z możliwością tłumaczenia stron.
miko84
Offline

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez rebus 03 lip 2010, 16:11
Chętnie bym spróbował z dopaminą, ale mam ostatnio wrażenie, że kuracja z ssri zaczyna działać. Nie wiem czy można łączyć Mozarin z jakimś lekiem hamującym wychwyt dopaminy? jeśli miałoby to pomóc to na pewno chciałbym spróbować, ale jak sam wspomniałeś nie da się tego połączyć ;)
Offline
Posty
34
Dołączył(a)
09 lut 2008, 18:56

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez *Monika* 03 lip 2010, 18:11
miko84, a jak u Ciebie z samopoczuciem? Jakaś poprawa? Leki czy leki i terapia?
Obrazek
Avatar użytkownika
Offline
Główny Moderator
Posty
18813
Dołączył(a)
16 paź 2009, 19:20
Lokalizacja
Ślązaczka z krwi i kości

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez miko84 03 lip 2010, 22:43
Poprawa znaczna od stanu sprzed paru lat. Terapia nie, aktualnie lecze nadczynność tarczycy, która powodowała ogólną nerwowość i wspomagam się agonistą dopaminy, ropinirolem. Rozważam też powrót do wellbutrinu.

Rebus możesz połączyć np z wellbutrinem, ale nadal uważam, że łączenie ssri z lekiem na dopaminę nie ma w wielu przypadkach sensu.
miko84
Offline

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez Pasman 03 lip 2010, 23:08
U mnie pocenie jest w normie natomiast pot ten ma zmieniony zapach. Moze z tym ktos sobie poradzil?
Wszystkie wymienione tutaj porady moga byc nieprawidłowe. Stosujesz na własne ryzyko !
Avatar użytkownika
Offline
Posty
762
Dołączył(a)
18 sty 2010, 05:32
Lokalizacja
Łódź

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

przez krzysiek123456789 03 lip 2010, 23:46
rebus, hej

[Dodane po edycji:]

hej

[Dodane po edycji:]

krzysiek123456789 napisał(a):rebus, hej<br /><br />[Dodane po edycji:]<br /><br />hej
hej
Posty
3
Dołączył(a)
03 lip 2010, 21:39

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez *Monika* 04 lip 2010, 10:17
miko84, Zrobiłam sobie badania w ubiegły, tygodniu na poziom hormonów TSH, fT3, fT4. Wszystkie w normie.
Mam guza w lewym płacie. Robiłam biopsję 1,5 roku temu. NIe była niepokojąca. To będzie trzecia operacja wycięcia. Niestety narazie nie jestem gotowa by przeżyć zabieg. Psychicznie nie dam rady. W moim obecnym stanie to dla mnie stress. PO kazdej z operacji nie brałam zadnych hormonów i to był błąd bo guzki się cały czas tworzyły.

Podziwiam Cię,że nie korzystasz z terapii. Domyślam się,że kiedyś na nią uczęszczałeś?

Czasem mam ochotępowrócić do leków z powodu straszliwego napięcia, które mnie nie opuszcza. Wypróbowałam rexetin, velaxin, pramolan, zomiren, zoloft.....nic nie pomagało. Zakończyłam wspomagać się lekami w polowie lutego. Nie wiem który lek uporałby się chociaż troche z napięciem. Masz jakiś pomysł?
Obrazek
Avatar użytkownika
Offline
Główny Moderator
Posty
18813
Dołączył(a)
16 paź 2009, 19:20
Lokalizacja
Ślązaczka z krwi i kości

Re: Jak sobie radzicie z poceniem po ssri?

Avatar użytkownika
przez szklanyczlowiek 04 lip 2010, 12:25
Sa w aptece leki na potliwosc ale one nie dzialaja, zostaje chyba tylko talk.
Avatar użytkownika
Offline
Posty
167
Dołączył(a)
15 wrz 2009, 00:46

Sortuj wg

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Przeskocz do